* Bewindvoering Stemfoort h.o.d.n. A.M. Stemfoort en maakt onderdeel uit van het Juridisch Adviesbureau Stemfoort
Werkwijze bij inkomensbeheer
AANMELDING EN INTAKE
Naar aanleiding van een telefoontje of het sturen van een mail ontstaat een eerste contact met Bewindvoering Stemfoort (h.o.d.n. Juridisch Adviesbureau Stemfoort). Indien gewenst kan er in opvolging van dit eerste – vaak vluchtige – contact een afspraak voor een intakegesprek gemaakt worden van waaruit al dan niet direct een intakeprocedure gestart kan worden.
Het intakegesprek dient ervoor om zichtbaar te maken hoe u er financieel voor staat en om te bezien welke vorm van inkomensbeheer voor u het beste ingezet kan worden. U zal verzocht worden om een uitgebreid intakeformulier in te vullen en daarbij de noodzakelijke bijlagen te voegen.
Na ontvangst van het intakeformulier met bijlagen zal er een intakegesprek plaatsvinden. Dit gesprek kan op mijn kantoor plaatsvinden of indien u dat liever heeft bij u thuis.
Tijdens het intakegesprek zal er onder meer gesproken worden over:
- de consequenties van gebruikmaking van inkomensbeheer voor u
- hetgeen u van de inkomensbeheerder van het Juridisch Adviesbureau Stemfoort kan en mag verwachten;
- hetgeen de inkomensbeheerder van u verwacht;
- hoe u kan handelen wanneer u een bezwaar of klacht heeft over de uitvoering van het inkomensbeheer door het Juridisch Adviesbureau Stemfoort
Indien na het intakegesprek de inkomensbeheerder en u vertrouwen hebben in een goede samenwerking kan er gestart worden met de intakeprocedure.
UITVOERING VAN HET INKOMENSBEHEER
Er wordt bij de taakvervulling door de inkomensbeheerder uitgegaan van uw levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond.
Het tijdens de intake – in overleg met u – vastgestelde doel van het inkomensbeheer zal de inkomensbeheerder schriftelijk aan u doen toekomen alsmede de gemaakte afspraken en hetgeen de inkomensbeheerder en u van elkaar mogen verwachten. In dit schriftelijk stuk wordt u eveneens meegedeeld wie als contactpersoon fungeert, op welke dagen en tijden de inkomensbeheerder voor u telefonisch bereikbaar is, hoe u de inkomensbeheerder per mail kan bereiken en wie de waarnemer is bij ziekte/uitval of andersoortige ontstentenis van de inkomensbeheerder.
Zodra Bewindvoering Stemfoort (h.o.d.n. Juridisch Adviesbureau Stemfoort) beschikt over de door u getekende overeenkomst en intake formulier met bijlagen met betrekking tot het inkomensbeheer wordt er een dossier voor u in Onview aangemaakt. U kunt dan elk moment van de dag in loggen op Onview om uw financiële gegevens te kunnen inzien.
Indien voor de vorm Inkomensbeheer totaal wordt gekozen zal de inkomensbeheerder er onder meer zorg ook voor dragen dat:
- instanties/bedrijven aan wie u vaste lasten dient te betalen op de hoogte gebracht worden van het inkomensbeheer en gevraagd wordt de actuele betaalgegevens te overleggen aan de inkomensbeheerder. Deze instanties/bedrijven ontvangen van de inkomensbeheerder een postadreswijziging zodat financiële post rechtstreeks naar de inkomensbeheerder gestuurd zal worden;
- indien er sprake is van schulden, de bij de inkomensbeheerder bekende schuldeisers op de hoogte gesteld worden van het inkomensbeheer. Ook schuldeisers ontvangen van de inkomensbeheerder een postadreswijziging zodat financiële post rechtstreeks naar de bewindvoerder gestuurd zal worden.
Op u rust de verplichting om alle financiële post die toch nog door u wordt binnen 2 dagen na ontvangst door te sturen naar de inkomensbeheerder. Facturen die u ontvangt via de e-mail kunt u doormailen naar het e-mailadres van de inkomensbeheerder onder vermelding van uw naam en adresgegevens. De mail mag u ook thuis uitprinten en opsturen naar uw inkomensbeheerder.
Financiële post is post die met de financiën te maken heeft zoals bankafschriften, loonstroken, jaaropgaven, rekeningen en correspondentie van schuldeisers en deurwaarders. Persoonlijke post blijft u natuurlijk gewoon zelf ontvangen.
Op basis van de actuele betaalgegevens van de instanties/bedrijven zal een budgetplan opgesteld dan wel geactualiseerd worden. Doel van het budgetplan is te komen tot een stabiele sluitende begroting (inclusief budget voor leefgeld en eventueel sparen). Indien het budget niet toereikend is zal ook de hoogte van het leefgeld en/of het spaargeld hierop aangepast worden.
Prioriteit bij betaling van vaste lasten heeft altijd de huur/hypotheek, gas, water en elektra, zorgverzekering en WA verzekering.
Indien er inkomsten en/of vaste lasten wijzigen heeft dit vanzelfsprekend altijd invloed op het budgetplan, dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van het leef- en eventueel spaargeld.
Zodra het eerste inkomen binnen is, begint de inkomensbeheerder met het betalen van het leefgeld aan u op uw eigen bankrekeningnummer. U wordt hiervan telefonisch door de inkomensbeheerder op de hoogte gebracht.
Voor de goede orde:
Het budgetplan wordt als uitgangspunt genomen voor de bepaling van de hoogte van het leefgeld.
Indien er geen sprake is van schulden wordt in overleg met de inkomensbeheerder het leefgeld bedrag bepaalt, mits het budgetplan dit toelaat.
De onderstaande informatie heeft weer betrekking op alle 3 de vormen van inkomensbeheer.
De cliënt(e) heeft op elk moment van de dag de mogelijkheid om via Onview een overzicht van de mutaties die op de beheerrekening van cliënt(e) hebben plaatsgevonden in te zien, tenzij cliënte hier bezwaar tegen heeft.
VERANTWOORDING EN REKENING
De inkomensbeheerder zal jaarlijks rekening en verantwoording af leggen aan u tenzij u hieraan geen behoefte heeft en in de schriftelijke overeenkomst is opgenomen dat u geen jaarlijkse rekening en verantwoording wenst te ontvangen.
BEËINDIGING INKOMENSBEHEER
De overeenkomst tot inkomensbeheer wordt voor minimaal 12 maanden aangegaan. Na de eerste twaalf maanden kan de overeenkomst telkens maandelijks opgezegd worden door u met een opzegtermijn van twee maanden. Indien het inkomensbeheer eindigt zal er altijd eindafrekening en verantwoording aan u worden overlegd.
Indien de inkomensbeheerder constateert dat u zich niet aan de gemaakte afspraken houdt zal u hierop aangesproken worden. Mocht de inkomensbeheerder hierna wederom constateren dat u zich niet aan de gemaakte afspraken houdt dan kan het Juridisch Adviesbureau Stemfoort de overeenkomst met u opzeggen. Wanneer deze omstandigheid zich voordoet in het eerste jaar van de overeenkomst, dan bent u aan het Juridisch Adviesbureau Stemfoort de resterende maandbedragen tot een maximum van 12 maanden verschuldigd en tevens de kosten voor de eindafrekening.
Indien u overlijdt zal de inkomensbeheerder binnen vier maanden na overlijden eindrekening en verantwoording afleggen aan de erfgenamen. De erfgenamen worden verzocht bij akkoord de eindrekening te ondertekenen.
KLACHTENREGELING
De inkomensbeheerder heeft een klachtenregeling welke aan u bij aanvang van de werkzaamheden verstrekt zal worden.
De klacht over de inkomensbeheerder kan schriftelijk worden ingediend bij het Juridisch Adviesbureau Stemfoort t.a.v. mw. mr. A.M. Stemfoort.
De klager zal binnen één week na ontvangst van de schriftelijke klacht een schriftelijke uitnodiging ontvangen voor een gesprek met beklaagde. In deze uitnodiging zal eveneens vermeldt worden dat de klachtafhandeling binnen een termijn van uiterlijk zes weken zal plaatsvinden.
De klager wordt schriftelijk op de hoogte gesteld over een (on)gegrondverklaring van de klacht.
Indien de klacht ongegrond wordt verklaard zal de klager schriftelijk uitleg worden gegeven omtrent de reden(en) van de ongegrondverklaring.
Indien de klacht gegrond wordt verklaard zal de klager hiervan schriftelijk op de hoogte worden gesteld en tevens op de hoogte worden gesteld van de gevolgen die de inkomensbeheerder hieraan verbindt.