* Bewindvoering Stemfoort h.o.d.n. A.M.Stemfoort en maakt onderdeel uit van het Juridisch Adviesbureau Stemfoort
Inkomensbeheer
Inkomensbeheer is de oplossing wanneer u in beginsel prima in staat bent om zelf u financiën te beheren, maar – door welke omstandigheden dan ook – hierbij wat ondersteuning kan gebruiken. Het kan namelijk heel goed zijn dat u weet dat rekeningen op tijd betaald moeten worden, maar dat u dat toch regelmatig vergeet. Ook kan het zijn dat u elke maand te weinig geld overheeft om u vaste lasten te betalen omdat u uw geld aan minder belangrijke zaken uitgeeft. Wanneer u zichzelf hierin herkent dan is inkomensbeheer van Bewindvoering Stemfoort een prima oplossing. Inkomensbeheer door Bewindvoering Stemfoort wordt verleend op basis van een vrijwillige overeenkomst tussen u en Bewindvoering Stemfoort, in tegenstelling tot de bewindvoering. Maar dit betekent niet dat de afspraken die er met u gemaakt en vastgelegd worden vrijblijvend zijn. Ook het met u opgestelde budgetplan is niet vrijblijvend.
Voor degene die gewoonweg geen zin hebben om hun financiële administratie te doen en hier geen omkijken meer naar willen hebben is inkomensbeheer door Bewindvoering Stemfoort eveneens een goede oplossing.
Indien u zich bij ons aanmeldt voor inkomensbeheer zal er samen met u bekeken worden welke vorm van inkomensbeheer voor u de juiste is. Wij bieden drie vormen inkomensbeheer. Te weten:
- Inkomensbeheer basis
- Inkomensbeheer plus
- Inkomensbeheer totaal
Bij alle drie de vormen bent en blijft u natuurlijk zelf verantwoordelijk voor voldoende inkomen en het doorgeven van eventuele wijzigingen in inkomen en uitgaven etc. Tevens dient u zelf bijzondere bijstand aan te vragen en allerlei overige voorzieningen waar u aanspraak op kan maken. Ook verzoeken tot kwijtschelding van de gemeentelijke- en waterschapsbelasting dient u zelf te doen.
Indien u uw inkomensbeheerder vraagt om voor u kwijtschelding van belastingen aan te vragen bij de gemeente of het waterschap, toeslagen bij de belastingdienst aan te vragen, toeslagen te controleren of de belastingaangifte voor u te doen dan zullen wij deze werkzaamheden apart in rekening brengen aan u.
Inkomensbeheer basis
Er zal samen met u een beheerrekening worden geopend die op uw naam komt te staan. Vanuit deze beheerrekening wordt het inkomen beheerd en vinden de betalingen door ons plaats van huur, gas, elektra, water en premie ziektekostenverzekering.
Het restant van uw inkomen wordt door de inkomensbeheerder maandelijks naar uw eigen bankrekening overgemaakt. Dit betekent dat u met dit geld de overige rekeningen dient te betalen en zelf verantwoordelijk bent voor de besteding van dit geld. Ook dient u zelf zorg te dragen voor een juiste vaststelling van eventuele toeslagen waaronder de Huur- en Zorgtoeslag en het Kindgebonden budget. Wijzigingen in uw (gezamenlijk) inkomen en de gezinssamenstelling dient u zelf tijdig door te geven aan de Belastingdienst. Dit kan door middel van gebruikmaking van uw DigiD.
Inkomensbeheer plus
Er zal samen met u een beheerrekening worden geopend die op uw naam komt te staan. Vanuit deze beheerrekening wordt het inkomen beheerd en vinden de betalingen door ons plaats van huur, gas, elektra, water, premie ziektekostenverzekering, premie verzekeringen, internet, TV en telefoon.
Het restant van uw inkomen wordt door de inkomensbeheerder maandelijks naar uw eigen bankrekening overgemaakt. Dit betekent dat u met dit geld de overige rekeningen dient te betalen en zelf verantwoordelijk bent voor de besteding van dit geld. Ook dient u zelf zorg te dragen voor een juiste vaststelling van eventuele toeslagen waaronder de Huur- en Zorgtoeslag en het Kindgebonden budget. Wijzigingen in uw (gezamenlijk) inkomen en de gezinssamenstelling dient u zelf tijdig door te geven aan de Belastingdienst. Dit kan door middel van gebruikmaking van uw DigiD.
Inkomensbeheer totaal
Samen met u wordt een budgetplan opgesteld en een beheerrekening geopend die op uw naam komt te staan. Vanuit deze beheerrekening wordt het inkomen beheerd en vinden de betalingen door ons van alle rekeningen plaats. Dit gebeurd aan de hand van een vooraf met u samengesteld budgetplan. U ontvangt elke maand leefgeld. De hoogte van het leefgeld is afhankelijk van uw inkomen en uitgaven. Het maandelijkse leefgeld kan indien dat in het belang van de situatie is, ook in twee of wekelijkse termijnen worden overgemaakt op uw eigen bankrekening.
U dient zelf zorg te dragen voor een juiste vaststelling van eventuele toeslagen waaronder de Huur- en Zorgtoeslag en het Kindgebonden budget. Wijzigingen in uw (gezamenlijk) inkomen en de gezinssamenstelling dient u zelf tijdig door te geven aan de Belastingdienst. Dit kan door middel van gebruikmaking van uw DigiD.
U bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het tijdig doorsturen van rekeningen. Tijdig betekent binnen drie dagen na ontvangst!
Meer info en aanmelden
Indien u van mening bent dat inkomensbeheer voor u de juiste oplossing is kunt u van maandag tot en met donderdag tussen 18.30 en 19.30 uur telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 085 – 130 48 14. Er zal dan een afspraak gemaakt worden voor een kennismakingsgesprek waarin tevens bekeken kan worden welke vorm van inkomensbeheer in uw situatie de beste oplossing is. U kunt ook een mail sturen naar info@bewindvoeringstemfoort.nl en vragen of wij u willen bellen. Laat u dan wel even uw naam en telefoonnummer achter in de mail?
Op onze pagina werkwijze bij inkomensbeheer kunt u lezen hoe Bewindvoering Stemfoort vanaf het eerste contact met u uitvoering geeft aan de werkzaamheden bij inkomensbeheer.